Extra meting van lucht en geluid om kwaliteit te meten

Extra meting van lucht en geluid om kwaliteit te meten

bron

Sensoren gaan de luchtkwaliteit en geluid meten op een aantal punten in Leidschendam-Voorburg. Het gaat om drukke plekken zoals de Utrechtsebaan en de in- en uitgangen van het tunneltracé van de N14. Maar ook wordt het geluid gemeten van de Randstadrail die door Leidschendam-Voorburg rijdt en worden sensoren neergezet om de invloed van houtkachels en open haarden op de luchtkwaliteit te meten.

De apparatuur wordt volgende maand al neergezet. Het gaat om tien zogenoemde sensorunits. Na afloop van de proef, die een half jaar duurt, wordt bekeken of er aanleiding is de sensoren te laten staan of zelfs uit te breiden.

Het meten van de luchtkwaliteit en geluid valt onder een nationaal programma Smart City Living Lab. Dit programma biedt gemeenten de mogelijkheid te experimenteren met de meetapparatuur.

De lucht in Leidschendam-Voorburg voldoet aan de normen, maar wethouder Floor Kist sluit niet uit dat door deze proef kan blijken dat het al lopende actieplan voor verbetering van het leefklimaat moet worden aangescherpt.

Utrechtsebaan

Bij de metingen die gedaan gaan worden naar het effect van het geluidsscherm langs de A12/Utrechtsebaan gaat het niet zozeer om het geluid van het langsrazende verkeer (80 km/uur), maar of het scherm effect heeft op de luchtkwaliteit.

Om de invloed van uitstoot door houtkachels en open haarden te meten op de luchtkwaliteit, worden daarnaar in verschillende situaties metingen verricht. Zo komen er sensoren dichtbij een snelweg, op ruime afstand van zo’n drukke weg en in zowel wijken met laagbouw als met hoogbouw.

Ook het dwars door Leidschendam-Voorburg aangelegde tunneltraject van de N14 is een bron voor fijnstofuitstoot. Doel van de proef is meer inzicht te krijgen in vooral de luchtkwaliteit bij de tunnelmonden van de N14 waaraan mensen wonen. Het project wordt gesteund door de overheid, organisaties en scholen.

Reacties zijn uitgeschakeld.